Máte chytré dítě? Tak ho nechte si hrát! (2.)

Tlak rodičů na školky je velký. Chtějí, aby děti byly připravené.

Máte chytré dítě? Tak ho nechte si hrát! (2.)

Organizovaná výuka ve školkách

Tomuto diktátu se některé školky i u nás brání těžko. Chtějí rodičům (jejichž požadavek je legitimní) vyjít vstříc a zařazují především u předškoláků v podstatě bloky organizované výuky. V zahraničí proběhla a probíhá řada výzkumů, které srovnávají školky akademického typu se školkami, které si zakládají na přirozené hře a pohybu.

Jsou akademicky vedené školky dobrý nápad?

Ani ne, říkají mnozí odborníci. „Výzkum ukazuje, že … akademické školky nenabízejí dětem žádné dlouhodobé výhody, naopak se ukazuje, že děti ve školách s tímto přístupem jsou více úzkostné a nervózní.“

Zatímco každá školka je jiná, přesto existuje univerzální charakter, který je považován za nejlepší a to, když se malé dítě učí vlastní zkušeností. Malé děti se učí nejlépe v kontaktu se svými vrstevníky, z kontaktu s pečujícím dospělým, se zacházením s předměty a prostřednictvím příběhů a her, nikoli prostřednictvím drilování izolovaných dovedností.

Odborníci poukazují na fakt, že děti se mnohdy věnují výuce matematiky a počátkům čtení na úkor svých sociálních dovedností. Děti ze školek založených na herních a pohybových aktivitách nemají většinou potíže „akademické“ znalosti dohnat, zatímco děti z akademického prostředí mohou mít potíže dohnat zkušenosti s navazováním vztahů či dovednosti, jak jednat s ostatními apod. To může mít neblahé důsledky na další rozvoj sociálních dovedností nejen ve škole, ale i v běžném životě.

IMG_4184

Není divu, že příznivci akademických školek nesouhlasí a dodávají. „Děti v tomto raném věku jsou jako malé houby. Čím více informacím je vystavíte, tím lépe“, vysvětluje zástupce školky tohoto směru v Kalifornii. Poukazuje na to, že plán zahrnuje pochopitelně i čas pro hru. Nicméně dodává, že program „není pro příliš živé a aktivní děti a vyhovuje dětem, které dovedou sedět a soustředit se na 20-30 minut.“

Je dobré se vždy poohlédnout po příkladech dobré praxe v zahraničí. V tomto případě by bylo výhodou především pro děti, kdyby nás trend akademicky zaměřených školek minul. Při výběru školek berte jako důležité kritérium nejen počet pracovních listů, které vám dítě za školky přinese, ale především dostatek příležitostí k různým herním aktivitám, rozvoji kreativity, rozvoji sociálních dovedností a spolupráce. Hra by stále měla být hlavní součástí života malého dítěte.

Autor textu: Mgr. Simona Pekárková