Dítě a vnímání času 4.: Časové vnímání a potíže v učení
V této krátké podkapitole shrneme, jak se oslabení v oblasti vnímání času může projevovat v různých oblastech výuky čtení, psaní a počítání a může mít později přesah i do dalších předmětů.
Přiměřené časové vnímání ovlivňuje hospodaření s časem, představu o čase potřebném pro určitou činnost (učení, zábava), tím ovlivňuje plánování činností, učí organizaci a samostatnosti. Představte si, že v čase činnosti mají logiku, jdou za sebou. Přeneseme-li toto na pořadí písmen ve slově a slov ve větě či jednotlivých číslic v čísle, je evidentní, že i zde nejsou věci řazené náhodně a vnímání časové posloupnosti se promítá i do čtení a psaní a počítání. Při těchto věcech je nezbytné zachovávat pořadí a sled drobných akcí. Jaký je sled činností u psaní slova pes? Musíme postupně napsat písmena p- e- s a přečíst p-e-s.
Rodiče školáků často zajímá, jak se potíže v této oblasti mohou objevovat při učení psaní, čtení a počítání.
Pokud se u dítěte projevy obtíží objevují často, i když se dítě připravuje a rodiče mu pomáhají, pak není vyloučená souvislost s problematikou specifických poruch učení. Vždy je ale nezbytná konzultace a případně vyšetření odborníkem (psycholog či speciální pedagog).
Potíže se mohou projevovat následovně:
obr.7 ukázka chybovosti v písmu u dívkya s podezřením na specifické poruchy učení
- nedodržování pořádku písmen ve slově
- vynechávání písmen
- namáhavé osvojování řady informací – násobilka, abeceda, postupy v matematice, dny v týdnu, měsíce v roce
- obtížné poznávání postavení prvku v řadě (levé sousední číslo, pravé sousední číslo, následující písmeno v abecedě apod.)
- obtížné vyjmenování řady čísel pozpátku, to samé např. u měsíců v roce, ročních období
- obtíže při odhadování času na určité práce, obtížná organizace činností a jejich nutného časové sledu, obtížné budování učebních strategií
V dalších článcích se dozvíte:
- Co to je vnímání času?
- Význam vnímání času „ Až bude sněžit, tak mám narozeniny!“
- Co by měl předškolák umět, než půjde do školy
- časové vnímání a potíže v učení
- Jak posilovat a trénovat časové vnímání
Text: Mgr. Simona Pekárková, psycholog, speciální pedagog