Dítě a vnímání času 4.: Časové vnímání a potíže v učení

V této krátké podkapitole shrneme, jak se oslabení v oblasti vnímání času může projevovat v různých oblastech výuky čtení, psaní a počítání a může mít později přesah i do dalších předmětů.

Dítě a vnímání času 4.: Časové vnímání a potíže v učení

Přiměřené časové vnímání ovlivňuje hospodaření s časem, představu o čase potřebném pro určitou činnost (učení, zábava), tím ovlivňuje plánování činností, učí organizaci a samostatnosti. Představte si, že v čase činnosti mají logiku, jdou za sebou. Přeneseme-li toto na pořadí písmen ve slově a slov ve větě či jednotlivých číslic v čísle, je evidentní, že i zde nejsou věci řazené náhodně a vnímání časové posloupnosti se promítá i do čtení a psaní a počítání. Při těchto věcech je nezbytné zachovávat pořadí a sled drobných akcí. Jaký je sled činností u psaní slova pes? Musíme postupně napsat písmena p- e- s a přečíst p-e-s.

Rodiče školáků často zajímá, jak se potíže v této oblasti mohou objevovat při učení psaní, čtení a počítání.

Pokud se  u dítěte projevy obtíží objevují často, i když se dítě připravuje a rodiče mu pomáhají, pak není vyloučená souvislost s problematikou specifických poruch učení. Vždy je ale nezbytná konzultace a případně vyšetření odborníkem (psycholog či speciální pedagog).

Potíže se mohou projevovat následovně:

cas08

obr.7 ukázka chybovosti v písmu u dívkya s podezřením na specifické poruchy učení
  • nedodržování pořádku písmen ve slově
  • vynechávání písmen
  • namáhavé osvojování řady informací – násobilka, abeceda, postupy v matematice, dny v týdnu, měsíce v roce
  • obtížné poznávání  postavení prvku v řadě (levé sousední číslo, pravé sousední číslo, následující písmeno v abecedě apod.)
  • obtížné vyjmenování řady čísel pozpátku, to samé např. u měsíců v roce, ročních období
  • obtíže při  odhadování času na určité práce, obtížná organizace činností a jejich nutného časové sledu, obtížné budování učebních strategií

V dalších článcích se dozvíte:

Text: Mgr. Simona Pekárková, psycholog, speciální pedagog