Dítě a vnímání času 2.: Význam vnímání času „ Až bude sněžit, tak mám narozeniny!“
Jaký je význam toho, jak dítě vnímá čas? Přečtěte si o tom zde…
Určitě každý rodič zná otázky: „ Kolikrát se ještě vyspím, než budou prázdniny?“, „A kolikrát se ještě vyspím než budu mít narozeniny?“ A my odpovídáme „Ještě třikrát… nebo „ Až dozrají jahody na zahrádce, tak bude konec školky a ty máš narozeniny.“ Snažíme se přirozeně dětem časové úseky přibližovat spontánně tak, aby si je dovedly lépe a konkrétněji představit. Nebo si můžeme nakreslit či zahrát denní doby. Není to vůbec dětinské, naopak! Aniž bychom o tom moc přemýšleli, vyprávěním podporujeme vnímání časové posloupnosti (jak jdou události za sebou).
Dítě si postupně začíná stále více uvědomovat začátek a konec událostí, chápe, že události mají svůj sled- jedna událost musí skončit, aby mohla začít druhá. Ve sledu těchto událostí je vždy i logika, proč jdou v daném pořadí za sebou. „Nejdříve si vyndám hrneček, pak si naleji čaj, pak se napiji.“ Nelze dělat věci naopak. Děti si začínají uvědomovat příčinu a následek. Poznávají, že sled situací v čase nejsou nahodilosti.
obr.3 Ukázka úkolu z výukově-herní aplikace Jdu do školy, zdarma ke stažení na www.ucenivpohode.cz
Význam: Vnímání času je velmi nezbytná a důležitá výbava nejen pro další rozvoj mnoha dovedností jako je čtení, psaní, řešení matematických úkolů a chápání souvislostí různých dějů a procesů (v přírodě, fyzice, chemii a dalších oblastech), ale i pro běžné fungování v životě.
V dalších článcích se dozvíte:
- Co to je vnímání času?
- Význam vnímání času „ Až bude sněžit, tak mám narozeniny!“
- Co by měl předškolák umět, než půjde do školy
- časové vnímání a potíže v učení
- Jak posilovat a trénovat časové vnímání
Text: Mgr. Simona Pekárková, psycholog, speciální pedagog